V jaké sféře pracujete?
Zavřít

Grilování

14.03.2017
Sdílet

Sluníčko už ukázalo svou sílu, příroda se probouzí ze zimního spánku, stromy kvetou, včely bzučí, jaro je tady v celé parádě a první nedočkavci už oprašují své grily, nakupují uhlí a nakládají maso. Grilovací sezóna začíná. V gastroprovozech máme výhodu, že grilované pokrmy můžeme připravovat celý rok.

Příprava masa na otevřeném ohni je nejstarším známým způsobem přípravy jídla. Naši předkové tuto techniku různě zdokonalovali a využívali i v jiných případech, vynalezli např. „přípravu“ plodů zabalených do listů s využitím horkého popela. Tato metoda se pak ve své podstatě vlastně nezměnila až do našich dob, spíše čas od času upadla v zapomnění. 

Dnešní grilování je jen moderní technikou zdokonalený prastarý princip, známý již našim předkům ve velmi dávných dobách.

Ať už se jedná o grilování na roštu nebo na rožni nad rozžhaveným dřevěným uhlím, či o elektrický gril s infračerveným zářením nebo o grilovací zařízení zabudované do sporáku, či o nejmodernější, tzv. kontaktní gril nebo konvektomaty.

Vždy jde o převedení syrových potravin do stravitelné formy sálavým teplem v horkém suchém vzduchu. Tím se povrch masa, ryb, drůbeže či jiné potraviny uzavře a z potraviny nemohou unikat přítomné minerální a aromatické látky. Suroviny obvykle obsahuje jen málo tuku, který většinou během grilování z masa odkape.

Grilování je tedy přirozenou formou úpravy masa a hotový produkt je ideální, nedráždivou stravou, vhodnou při trávicích potížích. Navíc je tato strava poměrně chudá na kalorie a přispívá k udržení štíhlé linie.

Dosud byla řeč hlavně o grilování masa, ryb či drůbeže. Grilovat lze však i uzeniny, zeleninu, brambory a ovoce. Příprava těchto surovin vyžaduje méně času; jejich povrch ale doporučujeme chránit mírným potřením tukem. Rovněž se osvědčilo jejich grilování v alobalu nebo v horkém popelu (vhodné pro brambory), což má jedinou nevýhodu, a to čas.

Významnou roli hrají při grilování i olej a koření. Mírné potírání vnějšího povrchu jemných, libových grilád olejem působí jako ochrana použité potraviny. Je-li olej smíchán s vhodným kořením, můžeme dosáhnout pozoruhodných chuťových efektů. 

Charakteristickou chuť mají i různé marinády, do nichž se potravina určená ke grilování nakládá asi 1 – 2 hodiny před vlastním začátkem úpravy. Velmi oblíbená je pro tyto účely směs oleje, koření a bylinek. Mezi grilovací stálice patří paprika, pepř a česnek. Všechny marinované potraviny je nutno před započetím vlastního grilování pečlivě vysušit čistým hadříkem. 

Ke grilovaným pokrmům podáváme různé kořeněné omáčky, které buď koupíme hotové, nebo připravíme sami. Chutné jsou i teplé omáčky.

Nejvhodnější přílohou grilovaných pokrmů jsou nejrůznější saláty. Mohou být složeny ze sytících složek, jako např. brambor, rýže, těstovin, fazolí, v letních měsících pak hlavně ze zeleniny.

Výborně chutnají i pikantní kombinace salátů s ovocem. Možnosti sestav salátů jsou takřka neomezené. A použitím salátové zálivky je možno uskutečnit další četné variace.

Rádi bychom vám představili naši novinku GRIL z řady Kořenicích směsí nejen pro děti se sníženým obsahem soli.

Nový výrobek byl vyvinut dle současných gastronomických trendů a obsahuje pouze 35% mořské soli, která má lepší vlastnosti pro náš organismus než klasická kuchyňská sůl.

Novinka Gril je vyvážená směs koření, jako je paprika, cibule, česnek, hořčice a bylinek, tymiánu, šalvěje, rozmarýnu, petrželové natě.Směs použijte na bílá i červená masa, či zeleninu. Výborná je i na bulgur a kuskus.

Tip: koření smíchejte s citronovou šťávou a olejem, poté maso marinujte.

Přejeme dobrou chuť!

Grilování

Kam dále

Jablko v kuchyni
Předchozí článek
Následující článek
Sladké pečení